Choreografieën

Hupsakee

Een mengeling van traditionele dansen, uitgevoerd in de bekendste Nederlandse klederdracht het feestkostuum van Volendam.
Gedanst met 6 of 8 paren.
Choreografie: Maurits van Geel

Beluister de muziek

Rond de Gouwzee (vroeger Fungus)

choreo_fungusHoewel slechts de Gouwzee Volendam en Marken scheidt, zijn de verschillen groot, Volendamse meisjes vermaken zich, totdat er twee meisjes uit Marken langskomen. De Marker meisjes bespotten de Volendamse, omdat hetgeen in Volendam als feestrok wordt gedragen, in Marken de onderrok is. Als er volop ruzie is komen de mannen tussenbeide en wordt de ruzie bijgelegd. Tot slot danst iedereen de Horlepiep.
Gedanst met 6 of 8 paren.
Choreografie: Maurits van Geel

Beluister de muziek

Westfries

choreo_westfriesTwee Westfriese paren ontmoeten elkaar. Het vrolijke paar trekt zich maar weinig aan van de zuinige blikken van het nette stel.
Choreografie: Tineke en Maurits van Geel

Beluister de muziek
 

IJsselmeer

choreo_ijsselmeerEen vierluik in moderne dansvorm geeft een impressie uit Bunschoten-Spakenburg, een vissersdorp aan de voormalige Zuiderzee. Als de mannen terugkeren is het moment van wachten voor de vrouwen eindelijk voorbij.
Gedanst door 6, 8 of 10 paren.
Choreografie: Tineke en Maurits van Geel

Beluister de muziek

 

Amsterdams

choreo_amsterdams-01De kermis was rond 1900 een volksvermaak, waar het werkende volk een vrije dag en een toeslag op het salaris voor kreeg. zo kon een alleenstaande vrouw zich verzekeren van de begeleiding van een vrijer, die haar de laatste dansavond vergezelde. De mannen meten hun krachten bij de “Kop van Jut”. Ook de twee paren uit de betere stand worden ingewijd in de Amsterdamse gebruiken en al dansend opgenomen in de feestvreugde.
Gedanst door 6, 8 of 10 paren.
Choreografie: Maja Kuyper

Beluister de muziek

 

 

Horlepiep

In de 19de eeuw groeide deze van oorsprong Schotse countrydance uit tot een levendige toneelcreatie, die altijd gekoppeld werd aan .stoere zeevaarders. De aldus gecreëerde populaire theaterdans ontbrak op geen enkel podium in Europa en de Verenigde Staten.
Uitgevoerd door één man en een accordeonist.
Choreografie: Maurits van Geel

Na regen komt zonneschijn (AGU)

Oerhollandse nattigheid met klompen, regenpakken en parapluies verrijkt met enkele muzikale en dansante elementen uit de andere culturen. Zingend en dansend in de regen en samen onder een paraplu. Een inspirerend klimaat al met al. Tot zover de cryptische omschrijving van een moderne choreografie in traditionele regenkleding.
Gedanst door 5 paren.
Choreografie: Manon Reede

Beluister de muziek

Van ‘ne brulfte komt ‘ne brulfte (Twents)

Choreografie rond het fenomeen “brulfteneugers” De Twentse brulfteneugers uit het oosten van ons land hadden de taak om familieleden en anderen voor de komende bruiloft uit te nodigen. De aangroeiende stoet haalde de bruid op en dan begon er een groot feest onder leiding van de muzikanten.
Gedanst door 6 paren.
Choreografie: Cees Tempel

Vastenavond die komt aan (Brabants)

Zolang de gebeurtenissen in de natuur nog niet wetenschappelijk konden worden verklaard, hechtte men vroeger grote waarde aan rituele handelingen. In deze choreografie is veel verwerkt van hetgeen de mensen vroeger bezig hield met betrekking tot de jaarcyclus. De suite is toegespitst op de nawinter en heel vroege voorjaar, de zgn. vastenavond periode met o.a. Drie Koningen, het verjagen van de boze winter door vermomde jongemannen, die tevens de sluimerende aarde wekken met hun gestamp en de kinderen, die in hun spel de rituele gebruiken imiteren.
Gedanst door 8 paren.
Choreografie: Elly Olderaan

Beluister de muziek

Babbel vrouwtjes

choreo_babbel-vrouwtjesWanneer een “eilandse” stadse neigingen gaan vertonen, zorgen 3 Marker vrouwen voor een amusante ontmoeting.
Gedanst door 4 meisjes.
Choreografie Theodor Vasilescu

 

 

 

Mengelmoes

In deze choreografie laten vier dansparen, gestoken in verschillende traditionele kostuums, een wervelende variëteit aan dansmateriaal zien. Een moderne interpretatie van Hollandse folklore, waarbij de authentieke volksdans ons op de hielen zit, hetgeen ook terug te vinden is in de muziek.
Gedanst door 4 paren.
Choreografie: Albertine Binsbergen

Marieke’s Mazurka

Het eeuwenoude rollenspel, een meisje flirt met de jongens. De andere meisjes zijn hiervan niet gediend en lossen dit op hun manier op. Als dan de mannen met de ossenwagen bezweet van de noeste arbeid thuiskomen worden ze door de meisjes meegetroond en wordt alles al dansend opgelost.
Gedanst door 6 of 8 paren met een extra meisje.
Choreografie: Isolde Baak